Vid sidan om bostadsmiljön är skolmiljön den viktigaste innemiljön för barn och ungdom. Inberäknat eleverna är skolan den största arbetsplatsen i Sverige. Både vetenskapliga undersökningar och offentliga utredningar har påvisat påtagliga brister i skolmiljöerna i Sverige. Skolans fysiska miljö omfattar termiskt klimat (temperatur, drag, luftfuktighet), akustisk miljö (buller), belysning, flyktiga organiska ämnen (VOC), och partiklar i sedimenterat och luftburet damm. Pälsdjursallergen är en viktig faktor i de svenska skolorna. Brister i städning, speciellt av dammsamlande inredning, samt otillräcklig ventilation har också uppmärksammats. I vissa skolor kan även förekomma fuktskador, mögel och bakterier på grund av läckage eller fukt i golvkonstruktionen. I Sverige har man installerat nya ventilationssystem i skolor, ofta med deplacerande don, och ventilationen har drastiskt förbättrats. Fuktskador har uppmärksammats och åtgärdats, och är numera relativt ovanliga i Svenska skolor. Däremot finns ingen klar trend till förbättring av städningen. Det finns en pedagogisk trend att avskaffa skolbänken, och därmed öka förvaring av böcker och pärmar i öppna bokhyllor. Vi kan därför förvänta fortsatta problem med damm och allergen i skolmiljön.
Vid Arbets- och miljömedicin i Uppsala har vi bedrivit skolmiljöprojekt sedan 1982, och fem doktorsavhandlingar (Dan Norbäck, 1990; Robert Wålinder 1999;Greta Smedje 2000; Zhuohui Zhao, 2006, Jeong-Lim Kim, 2007) har publicerats om hälsoeffekter av skolmiljön, vad gäller astma, allergier, sjuka hus syndromet (SBS) och luftvägsinflammation. I dessa studier påvisades samband mellan exponeringar och byggnadsfaktorer i skolan, och astmasymptom, allergiska besvär, och inflammatorisk luftvägspåverkan hos skolelever eller skolpersonal. Skolelever reagerade mer med astma och allergier, skolpersonalen reagerade mer med s.k. sjuka hus symptom. Skolmiljön i Europa har studerats inom EU-projektet HESE ´health effects of the school environment´. För närvarande finns en ny doktorand vid institutionen som arbetar med forskning om skolmiljön i Kina (doktorand Guihong Cai), och flera nya doktorander inom skolmiljöprojektet är inplanerade, liksom ett nytt EU-skolprojekt (HESEINT). Skolmiljöprojekt har nyligen genomförts i Sverige, Kina, Iran, Malaysia och på Island. Ett samband mellan bullerexponeringen i skolan ocb kortisolnivåer i saliv, ett mått på stresspåverkan, har påvisats i mellanstadieskolor i Uppsala.