Digitala krav i arbetslivet
Syfte
Syftet är att öka kunskapen om hur digital teknik i arbetslivet påverkar balans mellan arbetets krav och individens funktion samt hur medarbetares arbetsmiljö påverkas av förändrade arbetssätt och krav till följd av digitalisering på arbetsplatsen. Vidare är syftet att utveckla (inkludera digitaliseringsaspekter) och validera Krav- och funktionsschema för att öka dess relevans och användbarhet.
Projektbeskrivning
Införande av digital teknik för olika arbetsuppgifter inverkar ofta på den organisatoriska och kognitiva arbetsmiljön, ibland med negativa konsekvenser (Arbetsmiljöverket, 2015; Mynak, 2020). Kunskap om hur ny teknik kan utvecklas för att förbättra arbetsmiljön är begränsad och litteratur kring hur man kan arbeta förebyggande vad gäller digital teknik och den organisatoriska och sociala arbetsmiljön förekommer inte i någon större utsträckning (Mynak, 2020). Krav- och funktionsschema är ett verktyg som potentiellt sett kan användas för att kartlägga hur medarbetarens digitala kompetens matchas mot krav avseende digital teknik som ställs i befintligt arbete.
Detta projekt består av två delstudier där den första är en kvalitativ intervjustudie som undersöker hur digital teknik i arbetet inverkar på medarbetares krav i arbetet samt deras arbetsmiljö. Omkring 30 chefer och skyddsombud inom transport, hemvård, städ och lager intervjuas. Den andra delstudien är en revidering och validering av Krav- och funktionsschema. Här kommer expertgrupper intervjuas samt vana KOF-användare besvara en enkät.
Relevans
Arbetslivet använder alltmer digital teknik i vardagen och att studera arbetsmiljö och krav kopplat till digitalisering är centralt i dagens arbetsliv. Projektet förväntas ge ny kunskap som kan bidra till att hitta strategier och arbetssätt för att möta de nya utmaningarna som ses i arbetslivet.
Tidsperiod
2022-2024
Detta projekt är finansierat av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE). Information om deras organisation finner du på https://forte.se/