Balanserad kommunikation – en nyckel till produktivitet och hälsa
Forskningsprojektet genomfördes i samarbete med Institutet för Personal- och Företagsutveckling (IPF). Projektet hade en tvärvetenskaplig ansats och inkluderade kunskaper från företagsekonomi, organisations- och lärandeforskning, personalvetenskap samt arbetsmedicin.
En öppen kommunikation, med utrymme och arenor för såväl förslag som kritik är en viktig faktor för en god arbetsmiljö. Det är också avgörande för att arbetsgruppernas möten ska bli konstruktiva och främja arbetsklimatet. AMM har deltagit i utvecklandet av kommunikationsmodellen ”Balanserad kommunikation” som kan bidra till att förbättra möten på jobbet. Utgångspunkten är att det behövs balans mellan olika perspektiv samt ett positivt samtalsklimat i ett möte.
Kommunikationsträningen har visat sig kunna leda till ett kreativt mötesklimat med energi och delaktighet. Forskningen visar också ett positivt samband mellan kommunikationsträning och välbefinnande, stämning, rolltydlighet, socialt stöd och engagemang. Även lärandet i grupper påverkades positivt. Sunt arbetsliv har utifrån forskningsresultaten tagit fram det digitala verktyget ”Bättre möten” som kan användas för att utveckla kommunikationen vid möten i arbetsgrupper.
Projektledare
Birgitta Södergren, Institutet för Personal- och Företagsutveckling (IPF)
Tidsperiod
2007-2011